Vi befinner oss fortfarande i en frustrerande situation med extremt långa transittider. Aldrig någonsin har modern sjöfart varit så sårbar som nu. Det är nu vi verkligen ser hur stoppet i Suezkanalen påverkar oss med stor köbildning i bl.a. Rotterdam.

Rederier stryker ankomster på kort varsel till stora hamnar för att försöka komma i kapp sina tidtabeller, både i Asien och Europa.

Hur ser det då ut framöver? Av världens alla containers som lämnade Asien under april har det visat sig att endast 4 av 10 containers lämnade sin ursprungshamn i tid. Man spår att det kommer att se likadant ut under maj och juni.

Det råder fortfarande en enorm containerbrist i Asien. Tre kinesiska tillverkare står för 80% av produktionen av containers till rederierna.

De har ökat sin tillverkning med ca 10%. Detta kommer dock ha en inverkan på kort sikt då tillverkningen inte ökar fort nog.

Man beräknar att 500 000 nya containers ska adderas till den asiatiska marknaden i början av juli.

Containers som för tillfället är tillgängliga befinner sig på ”fel” sida av jordklotet.

Har ni frågor, kontakta oss. Vi finns här för er!

E-mail                sto@conroute.se

Telefon             08-595 113 30