För att vi ska kunna hantera och deklarera Era sändningar och därmed kunna arbeta så snabbt och effektivt som möjligt ber vi Er att kontrollera nedan för att se att ni har rätt information på er faktura.

För att vi på ett korrekt sätt ska kunna göra import och exportdeklarationer utan fördröjning ber vi Er även att kontrollera att Era varor inte kräver tillstånd eller licenser vid import eller export. Detta gör Ni lättast genom att kontakta Tullverket.

Förbereda er inför BREXIT genom att;

  • ansöka om EORI-nummer
  • säkerställa att er faktura är korrekt
  • ni har en fullmakt till det ombud som hanterar era import och exportdeklarationer

Information som måste finnas på er faktura

  • Namn, adress, EORI och VAT nummer på exportör och importör
  • Fakturanummer
  • Antal kolli
  • Vikt, brutto och netto
  • Förpackning (pall, kartong, IBC eller annan förpackning)
  • Varubeskrivning, Varukod, Varuvärde och Valuta
  • Incoterms med ort
  • Ursprungsland

Från 1 januari 2021 är övergångsperioden slut mellan EU och Storbritannien och vi övergår till handel där import- och exportdeklarationer måste göras.

I dagsläget vet vi tyvärr inte hur det kommer att se ut i våra hamnar och gränspassager den 1 januari 2021 men vi räknar initialt med längre ledtider.

Från den 1 januari 2021 kommer Storbritannien att vara ett  tredjeland vilket  innebär att kostnader för import- och exportdeklaration tillkommer.

Det tillkommer även införselmoms och eventuella tullavgifter enligt tullverkets tulltaxa.